onsdag den 11. december 2019

Santiago-Tarija 2 Farvel Chile - vi ses

Baggrund kort
Santiago- Casablanca-Pichidangui-Santiago-Los Andes -Mendoza


Ok så er vi på vej til Bolivia jeg og min nye MC en Suzuki DL 650 VStrom fra 2015 med kun 14700 km på tælleren - jeg har døbt den "Røde". Det har egentligt været nemt nok at købe, men jeg havde problemer med pengeoverførsel og indregistrering. Jeg kører med et bundt dokumenter, som viser at jeg har købt og betalt for maskinen men da det tager en bondegård at få beviset som ligner et kørekort kan jeg endnu ikke krydse grænser. MEN ved at få en notarpåtegnet dokument fra den tidligere ejer Alejandro, om at han giver mig tilladelse til at køre og krydse klart specificerede grænser indenfor et begrænset tidsrum,  er det lykkes at komme over grænsen til Argentina. Ejeren har lavet 3 stk fuldmagter, men desværre inddrog den chilenske grænsevagt en af disse fuldmagter, så nu har jeg 2 tilbage.


Det var jo lidt af et eksperiment at købe MC istedet for at leje, eller tage sin egen med. Men selvom det til tider har været frustrerende, har det også interessant og givet mig kontakt med mange forskellige mennesker, som har hjulpet mig på forskellige måder. Stort set alle jeg har mødt har været enormt søde og hjælpsomme. Specielt familien Torres i den lille by Casablanca har været helt utrolig gæstfrie og søde. Og så har de næsten 4 uger jeg har ophold mig i Chile, lært mig mere om landet end de 1 1/2 år jeg boede der med min familie først i ´90erne. Herudover har det været en sproglig rustbanker og jeg er blevet ret flydende i spansk igen. 

Jeg har ikke så meget tid til at skrive, men jeg vil helt sikkert lave nogle flere indlæg om Chile. Lige nu tænker jeg meget over de store forskelle der er på Latinamerikas sydligste lande som er adskilt af Andeskæden hvor der stort set kun er en kommerciel vigtig overgang - nemlig den jeg lige har taget mellem byerne Los Andes i Chile og Mendoza i Argentina. Begge lande er domineret af en europæisk immigrantbefolkning så man skulle vel tro at de er meget ens -  men nej det synes jeg ikke er tilfældet. Hvad det skyldes ved jeg ikke præcis men det forekommer at Chile er langt mere USA påvirket end Argentina der mere ligner et sydeuropæisk land. Jeg kan dog med sikkerhed sige at der kører flere gamle skrammelkasser rundt i Argentina og kaffen er langt bedre her.

Rejsedage 
Der grilles og hygges
Mandag. Jeg er lige kommet til Santiago efter at have været på en fed weekend med MC klubben MC trial. Strandcamping ved Pichidangui. 
Bemærk Tsunamivarsel - huset klarer nok de fleste tsunamier som ikke er ualmindelige i Chile





























Tilbage i Santiago bor jeg som sædvanlig på Erikas B&B i Vitacura, Santiago. Et af de dyreste kvarterer i byen, Efterhånden føler jeg mig som del af denne tysk/chilenske kunstnerfamilie. Efter at have hentet de sidste papirer, købt en ekstra sovepose og fundet ud af hvordan jeg slår ABS fra (farligt på løst underlag) er det afsted til Los Andes hvor jeg havner på Hotel Gloria som værten også hedder. Ikke det fedeste sted men ok.


Tirsdag. Dagen starter med et lille uheld som jeg helst ikke vil komme nærmere ind på. Men lad os bare sige at formiddagen og lidt til røg med at få styr på følgene. Ren og skær held gjorde at det ikke kom til at tage dage - og generelt synes jeg at jeg har været ret heldig på denne tur. 

Yes we made it: crossed the first border - me and my bike were allowed to leave Chile and enter Argentina. A LOT OF OFFICIAL DOCUMENTS! The road took us 270 km, from Los Andes in Chile, up through steep curves to the pass with a glimse to the snow covered Aconcagua. It's very windy up there, and on the road there is a constant noise from the trucks bringing their loads into Chile, and returning empty. But after entering Argentina everything changes and becomes more relaxed and mindfull, when driving down the gently sloping curves. Finally we reached the lush green valley, before entering the city of Mendoza.


Opkørslen starter ganske blødt 
Men så starter hårnålene og det blæser.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar